De website van pluZ maakt gebruik van cookies.
PluZ gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante advertenties te zien krijgt. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op de websites van PluZ.

X Weigeren.X Akkoord.

Uw rechten bij telemarketing

Telemarketing

Iedereen die wel eens een fanatieke verkoper aan de deur of telefoon heeft gehad, weet dat deze verkopers goed de druk kunnen opvoeren als zij eenmaal de spreekwoordelijke (of daadwerkelijk een) voet tussen de deur hebben. Het ligt voor de hand dat u onder deze druk overgehaald wordt tot aankopen die u eigenlijk niet wilt. Anders dan de houding van de verkoper doet vermoeden, heeft u rechten als consument. Wat zijn deze rechten? Kunt u bijvoorbeeld wel gedwongen worden om gelijk een keuze te maken?

Bel-me-niet Register is opgeheven

Wellicht had u zich geregistreerd in het Bel-me-niet Register om bovenstaande situaties te voorkomen. Ongevraagde telefoontjes door telemarketeers waren toegestaan, tenzij u geregistreerd stond in dit register. Sinds 1 juli 2021 is het Bel-me-niet Register verleden tijd.

Dit betekent niet dat het hek van de dam is en u nu voortdurend ongevraagd zal worden gebeld. Eigenlijk is nu juist sprake van het tegenovergestelde: ongevraagde telefonische verkoop is verboden, tenzij u toestemming geeft of klant bent bij de specifieke organisatie. Voorheen kon u worden gebeld totdat u aangaf niet gebeld te willen worden. Nu mag u niet worden gebeld, tenzij u aangeeft dit wel op prijs te stellen. Het Bel-me-niet Register is hiermee overbodig geworden.

Wanneer mogen bedrijven mij nog wel bellen?

Het gaat niet om een absoluut verbod. Telemarketing is nog wel toegestaan in de volgende gevallen:

  • U heeft vooraf toestemming gegeven aan de organisatie. U heeft bij de organisatie aangegeven voor welk specifiek doel zij u mogen benaderen en voor welke tijdsduur
  • Als sprake is van een klantrelatie
  • Tot drie jaar na het beëindigen van de klantrelatie.

Als er discussie bestaat over de vraag of de telemarketing rechtmatig is, dan is het aan het bedrijf om te bewijzen dat een telefoontje is toegestaan. Er gelden veel regels waaraan bedrijven zich moeten houden voor het plegen van een rechtmatig telefoontje. Zij mogen bijvoorbeeld niet meer anoniem bellen. Het bedrijf moet bellen met een zichtbaar telefoonnummer. U moet ook terug kunnen bellen. Verder moet een verkoper vooraf laten weten wie hij/zij is, dat het gaat om een verkoopgesprek en hoe lang het gesprek zal duren. Ook moet de verkoper u informeren over uw rechten bij een eventuele aankoop of bij het aangaan van een abonnement. Soms moet een aankoop schriftelijk nog worden bevestigd om te kunnen gelden als een geldige koop. U kunt dus niet gedwongen worden om direct een keuze te maken om iets te kopen of om toestemming te geven.

Toestemming

U mag alleen gebeld worden als u hiervoor toestemming hebt gegeven. Ook deze toestemming is aan regels gebonden. De toestemming moet u actief geven. Een (web)formulier met vooraf aangevinkte hokjes is verboden. Verder mag u niet onder druk worden gezet om toestemming te geven. Eenmaal gegeven toestemming moet u gemakkelijk weer kunnen intrekken.

Recht van verzet

Wordt u toch ongewenst gebeld? U heeft het recht van verzet. Tijdens het telefoongesprek geeft u aan dat u niet meer gebeld wenst te worden. Eventuele eerder gegeven toestemming trekt u hiermee ook gelijk in. De verkoper moet direct uw nummer verwijderen als u gebruik maakt van dit recht. Hij/zij kan u niet verplichten om eerst een bandje hierover af te luisteren aan het einde van het gesprek.

Door wie mag u gebeld worden?
Om het overzicht te bewaren, zetten wij hier nog even op een rijtje wanneer acquisitie/telemarketing is toegestaan. Sinds 1 juli 2021 mag u gebeld worden:

  • Door organisaties bij wie u klant bent;
  • Door organisaties aan wie u toestemming heeft gegeven voor telemarketing;
  • Door organisaties waar u klant bent geweest. Deze organisaties mogen u tot drie jaar na het einde van de klantrelatie benaderen;
  • Door instanties waaraan u ooit heeft geschonken;
  • Door instanties waarvoor u vrijwilligerswerk heeft gedaan;
  • Door instanties bij wie u een bijeenkomst heeft bijgewoond.

Heeft u nog vragen, hulp of advies nodig bij een juridisch geschil? Neem dan contact op met de Juridische Helpdesk. Pashouders van pluZ krijgen korting op een jaarabonnement.