De website van pluZ maakt gebruik van cookies.
PluZ gebruikt cookies onder andere om de website te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante advertenties te zien krijgt. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door op akkoord te drukken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op de websites van PluZ.

X Weigeren.X Akkoord.

Eenvoudige tips om meer te bewegen

Nederlandse ouderen zitten en liggen overdag gemiddeld wel 10,3 uur. Dat is meer dan iedere andere leeftijdsgroep. Te veel zitten en liggen brengt risico’s op chronische ziekten en lichamelijke beperkingen met zich mee. Denk aan hart- en vaatzieken, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Het gewicht maakt hierbij niet uit. Of je nu dik of dun bent het negatieve effect van te veel zitten blijft gelijk

Sport alleen is niet voldoende

Veel mensen denken dat ze met een paar uur sporten per week of door wat intensiever te bewegen, de negatieve effecten van een zittend leven kunnen compenseren. Helaas is dat niet het geval. Zelfs elke dag een uur sporten is niet voldoende als de rest van de dag vooral zittend wordt doorgebracht.

Meer staan

Het goede nieuws is dat intensief sporten niet nodig is om het negatieve effect van te veel zitten op te heffen. Meer tijd gewoon staan is ook al goed. En als u langere tijd achter elkaar zit, doet u er goed aan om af en toe op te staan. Wanneer we zitten gaat het lichaam namelijk in een toestand van rust en wordt de stofwisseling op een lager pitje gezet. Door die rust te onderbreken, activeert u uw lichaam en houdt u uw stofwisseling op gang.

Eenvoudige tips om meer te bewegen:

  • Elke 20 minuten even opstaan
    De nadelige gevolgen van veel zitten kunnen worden voorkomen door elke twintig minuten even op te staan. Het gaat vooral om de verandering van houding. Daarbij is het opstaan zelf meer effectief dan bijvoorbeeld een stukje lopen.
  • Meer bewegen tijdens het zitten
    Meer bewegen tijdens het zitten, dus af en toe verschuiven op de stoel en regelmatig letten op uw houding en veranderen van positie, helpt ook. Alle beetjes helpen.
  • Telefoon
    Iets dat gemakkelijk is aan te leren is om te gaan staan of rond te lopen tijdens het telefoneren.
  • TV kijken
    Maak er een gewoonte van om tijdens de reclames op te staan, wat drinken te pakken of gewoon wat rond te lopen.
  • Rekken en strekken
    Strek regelmatig even uit.
  • Drink veel water
    Wie veel drinkt moet ook vaker naar het toilet. Gebruik een glas en geen flesje. Zo staat u vaker op om water te pakken
  • Parkeer verderop
    Zet de auto niet direct daar waar u moet zijn maar parkeer een eindje verderop.
  • Tuinieren
    In de tuin werken is een prima manier om te bewegen.

Wilt u toch meer bewegen? Dan biedt pluZ volop mogelijkheden. Is sporten bij een sportschool wat voor u of gaat u liever zwemmen? Bekijk de mogelijkheden.
Sport & Bewegen
Fit & Actief zwemmen